Jajamen! Da var tenke-og prokrastinere-tiden over, valgene er tatt og her kjører vi på med det modigste alternativet: Ikke bare gjennomføre konsertplanene, men gjøre det offentlig. Hårene reiser seg på armene når jeg tenker på hva jeg har satt i gang, men her er det ingen vei tilbake. Det er på høy tid å gi dere et innblikk i hva det kan koste å være sanger, og hvilke verktøy som er tilgjengelige når man skjønner hva man trenger.
Jeg har sunget relativt lite etter at jeg avsluttet mastergraden min i 2013. Det er sånt man helst ikke snakker så høyt om. Aller helst skal det se ut som om man har hatt masse jobber rett ut av utdanningen, jo større og mer prestisjetunge, jo bedre. Men sannheten er nå engang at jeg fokuserte på undervisning og videreutvikling, og derfor ble det så som så med den utøvende karrieren. Senere skal jeg fortelle mer om hva som ledet til at jeg valgte dette. For nå fokuserer vi på veien tilbake til en sang-form som tåler mer enn to til sju sanger (eller, i mitt tilfelle, arier og opera-ensembler) i et mindre lokale.
I videoen på Facebook sier jeg litt om at det trenges kondis for å synge en helaften med operarepertoar. Det er akkurat riktig begrep – utholdenheten må trenes opp i stemmemuskulaturen også, ikke bare i kroppen og pusten. Dessuten er det smart å jobbe med å utholde nerver, hvis man er så uheldig å ha dét. Alle som har begynt å trene en gang, vet hvor fort man blir støl og stiv hvis man tar i for hardt til å begynne med. Med stemmen går denslags direkte ut over slimhinnene og evnen til å produsere tonene og dynamikken man ønsker seg. Derfor er regimet mitt delt inn i kort-korte økter.
Den kommende uka har jeg planlagt 5 kvarter med øving om dagen. Disse tar jeg før jeg begynner på jobb, innimellom klienter og før jeg går hjem. De første øktene består kun av tekniske øvelser, de siste har en kombinasjon av repertoar og dekompresjonsøvelser. Hva er det for noe? Jo, som jeg nevnte i videoen, har jeg noe som kalles en overkomprimert stemme. Det er ikke noe som er galt med stemmen i seg selv, det er en medfødt egenskap. Vi kan si at det er en kombinasjon av muskeltype, personlig energi (les: HØY) og styrkeforhold innad mellom musklene inne i strupen.
Overkompresjon vil si at kreftene som presser stemmebåndene mot hverandre, er litt for sterke og må balanseres, ellers blir det veldig høy lydstyrke en kort stund, og deretter heshet (og av og til redusert rekkevidde nederst og øverst i registeret). Dekompresjonsøvelser hjelper musklene til å slippe noe av den ekstra spenningen. Hvis jeg føler meg ekstra modig, kommer det en demonstrasjon av noen av øvelsene senere denne uka!
I tillegg konsentrerer jeg meg hovedsakelig om midterste del av registeret i starten av opptreningen. En veltrent stemme skal ha evne til å høres like sterkt i alle deler av registret, ikke bli sterkere i toppen eller bunnen (hint: da er det som regel noen muskler som presser!). I klassisk/opera skal alle tonene også kunne klinge likt. Vi kaller det egalitet.
For meg, som har tendens til å presse litt når det nærmer seg f’en i andre oktav, er det en god investering å jobbe inn optimal teknikk i mellomregisteret. Hvis midten av stemmen er i balanse, gir det større mulighet til å ikke miste bærekraft når man går fra en høy tone til et lavere leie – eller øke lydstyrken ufrivillig når man går høyere (uheldigvis en spesialitet for overkomprimerte stemmer). Neste uke skal jeg vise hvordan jeg får med meg de gode vanene oppover og nedover – det blir spennende om jeg får det til..!
Husk at det jeg skriver om i denne serien, har noen deler som kan brukes direkte av deg som leser – og andre deler er spesialtilpasset meg, min kropp og min stemme. Det er også stor forskjell på hva som er optimalt for klassisk/opera og andre sjangre. Å trene med PT betyr å få et personlig tilpasset opplegg, og det er derfor vi sangpedagoger har en-til-en-timer! Med andre ord: Ikke copy+paste dette opplegget – send meg heller en mail hvis du er interessert i å komme i sang-form selv, så skreddersyr vi noe som er akkurat riktig for deg.