Ojoj, nå er det lenge siden jeg har tatt meg tid til å skrive til dere. My apologies! Det har vært en heidundrende aktiv februar måned, som jeg avsluttet i Kongens By forrige helg. Mellom gnafsing på danske kanelsnegler og Summerbird sjokoladeegg klarte jeg å skvise inn et nytt kurs i stemmemassasje, og en sangtime med Randi Stene på Operaen i København. Du kan si jeg reiste til EU for en dobbel EU-kontroll av stemmen min… Det var en herlig følelse å legge ansvaret i Randis hender, teste ut forslagene hun hadde, merke at jeg har kommet videre og er klar for nye utfordringer. Etter tre dagers massasjepraksis hos Anne Rosing hadde halsen og nakken min sluppet en haug med spenninger, også – og topptonene satt plutselig friere enn noen gang. Jippi!
Å, du trodde jeg var ferdig utlært og ikke trenger flere sangtimer, nå som jeg nærmer meg slutten av tredveåra? Langt i fra! Alder og nivå har lite å si. Selv om målet er å bli sin egen lærer tror jeg alle sangpedagoger bør ta noen timer hvert år. Å klare seg på egen hånd for all framtid er virkelig en dårlig idé, ettersom stemmen gjennomgår utvikling hele livet – som resten av kroppen din. Dette merket jeg aller best den tiden jeg jobbet som distriktsmusiker i Sogn og Fjordane, med nærmeste egnede lærer en halv dagsreise unna.
I løpet av tre år klarte jeg å legge meg til ganske interessante uvaner, som jeg var lykkelig uvitende om helt til jeg begynte på masterstudiet. Om jeg hadde vært klar over at stemmens forutsetninger forandrer seg jevnt og trutt, hadde jeg nok prioritert den turen en eller to ganger i semesteret. Kanskje hadde jeg i så fall spart meg selv den slitsomme avlæringsprosessen… Vitenskapelige studier antyder at det tar omkring femten til tjue riktige repetisjoner for å lære noe nytt. Skal du derimot endre noe fra feil til riktig, sier forskningen at du trenger alt fra tre til hele <em>seks</em> ganger så mange repetisjoner. Heldigvis er det sjelden helt vanntette skott mellom “feil” og “riktig” i sang, men det kan jo være et pluss å bli klar over vaner før de blir uvaner – og slippe alle øvingstimene for å rette dem opp.
Å bestille en sangtime hos den læreren du har mest tiltro til, kan virkelig sammenliknes med EU-kontrollen på bilen: Du sjekker at alle delene fremdeles virker og drar i samme retning, og ikke utsetter verken deg eller med-trafikanter/-musikanter for fare..! Men hvis du ikke vet hvilken lærer du vil henvende deg til, eller om pedagogen du helst vil jobbe med er fullbooket, har jeg en plan B å foreslå: Bytt sangtimen mot en times stemmemassasje. Hvis vi beholder bil-metaforen, kan en enkeltstående stemmemassasje være som å skifte olje eller tennplugg, sjekke bremsevæsken eller viftereima. Du får ikke en Ferrari cabriolet i bytte for en velbrukt Volvo – men det kan være avgjørende for at instrumentet ditt holder det gående nok et år uten skader, skjevbelastninger eller et plutselig stopp på motorveien.
I Norge er det fremdeles mange som ikke vet hva stemmemassasje er, hvordan det utføres, og hva det kan være godt for. Noen tror man må ha store stemmeproblemer for å ha nytte av den, andre er redde for at man kan få stemmeproblemer av å ta en. Sannheten er at massasjen tjener forskjellige behov hos forskjellige sangere. For de som opplever smerter eller fysiske hindre (f.eks. tungerot- eller nakkespenning) i forbindelse med sang, kan stemmemassasje lindre symptomene og fungere som et forløp med flere timeavtaler over tid. Massøren bruker da en kombinasjon av manuelle grep og opplæring i øvelser som reduserer spenningene og øker stemmens funksjonalitet. Det være snakk om tre til ti avtaler, i spesielle tilfeller fler. Det er optimalt å møtes annenhver uke eller maks tre uker mellom timene hvis man går inn i et behandlingsforløp.
For de som er så heldige å ikke ha verken smerter, stivhet eller andre problemer relatert til tale eller sang, kan det likevel gi mening å bruke stemmemassasje som friskvern (eller service, om du vil). Det er du som kommer til timen som avgjør hva du trenger og hva jeg som massør får lov til. Med to og en halv massasjeutdanning innabords har jeg mulighet til å gå inn fra mange forskjellige vinkler. Under beskriver jeg noen av de vanligste:
-
- Liggende på benk, halve timen på magen, halve timen på ryggen. Klienten har undertøy på og et teppe som dekker hele kroppen. Jeg bruker lett berøring som en form for “lytting”, der jeg lar kroppen vise meg hvor spenninger sitter. Før jeg begynner selve knaingen, lager jeg en plan med klienten, der jeg forklarer hva jeg oppfatter som gunstig å bruke tiden på. Når vi er enige om hva jeg skal gjøre, bruker jeg massasjekrem, kokos- eller babyolje, og knar med hender og tomler. Ofte vil dette være grep hentet fra svensk massasje på rygg, skuldre, nakke og bryst – eller bein, mage og mellomgulv. Denne metoden er gunstig for førstegangs konsultasjon, for de som er generelt stive i kroppen eller aldri har tatt massasje før.
-
- Liggende på benk, etter en lett oppvarmende rygg- og beinmassasje. Jeg ber klienten legge seg på siden, og jobber med olje på underarmer og albuer i tillegg til hender. Ofte kombinerer jeg med enkle pusteøvelser for å øke effekten av massasjen. Denne metoden lar meg komme til sete- og skuldermuskler, diafragma og andre åndedrettsmuskler, og gir lettere tilgang til dyp og avspent pust i etterkant av massasjen. Krever litt tillit, da man bare har truse/boxer og teppe å dekke seg med – men til gjengjeld passer jeg nøye på at teppet ligger riktig.
-
- Humoristisk kalt “Target practise”: Timen starter med at klienten synger (alle klær på, stående i rommet), jeg analyserer hvilke muskler som virker negativt inn på lyden. Vi beveger oss gjennom strupemuskulaturen med å synge etter hvert manuelle grep, som gjøres uten olje eller krem. Både jeg og klienten hører hvordan avspenningen fungerer, og jeg kan lære bort tøyinger og selvmassasje, som klienten kan bruke i etterkant.
-
- Sittende på stol, med ryggen godt lent mot ryggstøtten (alle klær på). Visse grep som går spesifikt på tunge og halsmuskler kan være mer effektive sittende. Her får jeg god kontroll på én og én muskel og kan løsne dem individuelt. Denne metoden passer for dem som ikke liker å ligge på benk eller kle av seg, men likevel vil ha lindring av spenninger i ansikt, nakke og hals. Her bruker jeg sjelden olje eller krem.
-
- Liggende på benk, med ansiktet opp, mulig å beholde klærne på så lenge halsringningen gir rom for å komme til brystbein og nakke. Fokus på tunge, kjeve og strupe med andre grep enn de sittende. Her kan klienten velge mellom massasje på utsiden av ansiktet og under haka, eller inne i munnen med vinylhansker. Det vil alltid være et element av nakkemassasje med, og avsluttes med avspennende hodebunns- og pannemassasje. Denne metoden lindrer ringspenning mellom nakke, kjeve og tunge svært effektivt.
Det er naturlig å kombinere flere av metodene når man har 60 minutter til rådighet, men elementene kan selvsagt gjøres separat over kortere tid. Som oftest vil både jeg og klienten ønske at vi hadde lenger tid..! Det kan også være nyttig å vite at jeg alltid ber klienten om å forestille seg en smerteskala fra null til ti – der null er “behagelig”, og ti er “nær besvimelse”. Klienten får beskjed om å gi beskjed før vi kommer til en sjuer på skalaen. Dette gjør at vedkommende får kontrollen tilbake, og kan styre trykket og belastningen selv. I tillegg kan man alltid gi beskjed på forhånd om at man ønsker å bli behandlet forsiktig, for eksempel hvis man snart skal holde konsert eller ikke har mulighet til å hvile i etterkant av massasjen. Det samme hvis man foretrekker mer kraft og ønsker følelsen av å ha blitt “mørnet” når man går ut etterpå.
Når det gjelder hva man kan forvente i etterkant, har jeg som alternativ behandler dessverre ikke lov til å påstå at stemmemassasje har “effekt” eller “virkning” på noe. Jeg får ikke lov til å kalle det en behandling, en gang (sjekk Forbrukertilsynet om du ikke tror meg!). Derfor anbefaler jeg heller at du snakker med noen som har vært hos meg, eller prøver ut en time selv.
Det jeg vil si noe om, er ettervirkninger av massasjen. Noen opplever korte tidsrom med svimmelhet, skjelvinger eller kvalme. Så lenge det ikke varer mer enn 20 minutter trenger du ikke ta på vei, det er naturlig mens nervesystemet venner seg til økt sirkulasjon. Får du en sterkere eller mer langvarig reaksjon, kan du alltid ringe meg (jeg har selvpålagt telefonvakt etterpå, så vi kan vurdere en situasjon hvis den oppstår). Dette gjelder også ved stølhet utover 48 timer, eller problemer med bevegelighet. Dette skjer uhyre sjelden – men i enkelte tilfeller kan avspenning i musklene avdekke underliggende problemer i for eksempel leddene. Da er det viktig at jeg får beskjed, så jeg kan sende deg videre til en behandler som er sertifisert til å håndtere dette.
Jeg håper at hvis du er en av dem som har vært nysgjerrig på hva stemmemassasje egentlig er, har fått noen svar i denne lille artikkelen – og at du har blitt litt beroliget, hvis du er en av dem som er urolig for hva som kan skje. Har du flere spørsmål, kom med dem! Jeg skriver gjerne mer, enten du vil ha det på mail, SMS eller et nytt blogginnlegg.
Ønsker dere alle en flott mars måned og lykke til på EU-kontrollen – enten dere tar en “dansk dobbel” som meg, eller velger én av delene! Da kan være din tur til å rope jippi før du vet ordet av det 🙂