Se for deg følgende scenario: Du har gått til sangundervisning tidligere. Du har lært mye av din forrige lærer, men har av en eller annen grunn gått videre til en annen. Din nye lærer vil at du skal slutte å gjøre noe du er godt kjent med, eller begynne med noe som er helt fremmed for deg. Noen ganger virker det som om han eller hun vil at du skal gjøre nøyaktig motsatt av det du har lært tidligere.
Investeringen fra din side er betydelig – du har satset tid, penger og hardt arbeid på å komme så fort som mulig til målet: Å synge heeeelt fantastisk..! I prosessen oppleves det som om det er uhyre viktig å gjøre alt RIKTIG, og samtidig unngå å gjøre noe FEIL. Samtidig dannes det tette bånd mellom sanger og pedagog, og man stoler mer eller mindre blindt på at den kunnskapen og erfaringen pedagogen har, er i kategorien “riktig”. Når du nå har vært borti to lærere som sier forskjellige ting, får du plutselig et lojalitetsproblem. Du blir forvirret og frustrert – hvem skal du stole på? Er det ene riktig og det andre galt, og hvordan skal du vite forskjellen?
Hvis du kjenner deg igjen i dette: Du er ikke alene! Veldig mange sangere (både glade amatører og profesjonelle) går igjennom nettopp dette, kanskje til og med flere ganger. I de aller fleste tilfeller er det ikke sånn at du har hatt en udugelig lærer tidligere, og at den nye læreren er den eneste som kan noe som helst i hele verden – selv om det definitivt kan føles sånn… Det ligger i læringens natur at når nye elementer kommer inn i bevisstheten, føles det gamle utdatert og unødvendig. Men sannsynligheten er stor for at det du lærte før, var det viktigste å ta tak i på den tiden! At du nå lærer noe nytt og annerledes, sier oftest noe om at du har kommet videre i prosessen.
Noe som er viktig å huske, er at hukommelsen din ikke viser deg fullstendige bilder. Den redigerer slik at det passer inn i den virkeligheten du er i nå. Sinnet ditt har en tendens til å tro på følelsene først, og tilpasse fakta deretter. Derfor bør du minne deg selv på at du ikke husker nøyaktig hvordan du sang før du lærte det du kan i dag. Du kan ikke tilbakekalle alle detaljer og all relevant informasjon for de valgene som ble tatt; noen av deg selv, andre av læreren din. Med andre ord kan det hende at følelsen av forvirring representerer noe annet – du er kanskje egentlig irritert over å ikke være så fantastisk som du vil ennå. Men er du bedre enn du var for et halvt år siden? Det er svært sannsynlig.
Hvis vi nå flytter blikket fra elevene til lærerne; hva med dem? Fins det noe som er objektivt riktig og feil? Jeg vil svare ja, det riktige er bare utrolig vanskelig å definere, og de objektive sannhetene er langt færre enn man kunne håpe på. I hvert fall om du leter etter stemmeøvelser eller et lyd-ideal som er evig og allmenngyldig riktig.
Det kan hende du har hørt at “sanglærere er ute etter samme mål, men har ulike veier til målet”. En variant av denne setningen sirkulerer trolig på alle skoler som har mer enn én sanglærer. Jeg vil si at det er en sterk forenkling av sannheten. Ikke alle sanglærere har samme mål om vi snakker klang, frasering eller tempo – der fins det vanvittig forskjellige preferanser, selv innenfor hver sjanger. Estetikk er noe av det mest foranderlige vi har i samfunnet, til og med i klassisk musikk fins det moter og trender for tempo, vibrato, ornamenter osv. Og popmusikken forandrer smak fortere enn en fashionista..! Så hvilket mål kan alle sangpedagoger enes om?
Jeg tror svaret er at alle ønsker å lære elevene sine en sunn stemmebruk, på lag med de naturlige forutsetningene, for å gi grunnlag for en skadefri karriere. (Det kommer forresten ganske snart en lengre artikkel som omhandler stemmeskader her på bloggen. Følg med!) Spørsmålet er om alle lærere har godt nok grunnlag til å vite hva som er sunt, veid opp mot egne estetiske idealer. Dette med lærerens idealer er ganske viktig, ser du. Ikke alle sanglærere er bevisste på at de har et estetisk bias, heller – mange tenker at det de lytter etter og jobber mot, er “det eneste riktige”. Ikke så rart, det er jo sånn de har lært å synge selv..! Men svaret på hvorfor en ny pedagog kan komme med ukjente metoder, ligger ofte i hva hver enkelt lærer hører i deg, og hvilke kvaliteter de ønsker å justere så det likner mer på deres eget ideal.
Så, hvis sunnhet er målet, hvor er målestokken? Den finner vi i kunnskap om anatomiske forutsetninger. Massive mengder forskning gjennomføres og publiseres hvert eneste år – problemet er at det tar mellom 15 og 25 år å få nye funn inn i lærebøkene. Det vil si at en sangpedagog som vil være på den sikre siden, må lese artikler, gå jevnlig på kurs og helst tilhøre et nettverk der anatomi er noe man fordyper seg i. Det er rett og slett ikke sant som noen sier, at “vi har sunget på samme måte i 400 år, og kroppsdelene som gjør arbeidet, har ikke forandret seg”. Forandringen ligger i den høyst bevegelige kunnskapen om nevnte kroppsdeler.
Har du som er pedagog ikke lært noe nytt om stemmefysiologi og anatomi de siste fem årene, er det sannsynligvis på tide med en oppdatering, eller i det minste en repetisjon. Det kan være smertefullt og slitsomt å stå i diskusjoner rundt faglige standpunkter og metoder, og holde seg åpen for å forkaste noe man “alltid har visst” til fordel for noe nytt. Likevel er det er helt nødvendig å være åpen for utskiftning av viten. Det betyr ikke at du er mindre verdt som fagperson – kun at vitenskapens natur er framdrift.
Tilbake til deg som synger. Har du hatt riktig pedagog tidligere? Eller er det pedagogen du går til nå, som er riktig? Jeg vil si at kun étt av disse spørsmålene er relevant. Det som har skjedd tidligere, kan du ikke få noen komplett oversikt over og det er bortkastet tid å gruble på det. I stedet syns jeg du skal rette oppmerksomheten mot den læreren du har valgt eller vurderer å velge, og satse alt på framtiden! I neste blogginnlegg skal jeg gi noen tips til å velge riktig sangpedagog for deg og de målene du har satt deg. Har du ikke satt deg noen mål, sier du? Da foreslår jeg at du bruker noen minutter på å gjøre det denne uka. Både prosessen og resultatet (å synge heeeeeelt fantastisk) kan avhenge av gode mål!
I mellomtiden håper jeg du kan glede deg over det du allerede har oppnådd, og huske at selv feilsteg er steg framover. Feil trenger ikke være feil – om du lærer av dem 🙂 Vi leses igjen om ikke lenge!