Fredag igjen! Denne helga tilbringer jeg på Voksenåsen Vinterakademi, for tredje år på rad. For deg som ikke har vært på Voksenåsen noen gang, kan jeg fortelle at det er et stort konferansehotell nær Frognerseteren i Oslo. Når man oppholder seg her, er man i prinsippet i Sverige..! Det kommer av at Norge ga området til svenskene som takk for bistanden gjennom andre verdenskrig. Du kan lese mer om stedet og arbeidet de gjør på Voksenåsen her.
Selve Vinterakademiet er en konferanse for sangpedagoger, der ulike problemstillinger relevante for undervisning tas opp, både i teoretisk og praktisk form. Det er altså både forelesninger, tid til spørsmål og svar, og masterclass med studenter der pedagogene observerer (og i mitt tilfelle, noterer heftig!). Det første året handlet det om å bygge en sunn stemme som kan vare en hel karriere. I fjor var temaet hvordan man går fram med en ung, uferdig stemme, eller eldre stemmer som opplever endringer i fleksibilitet og klang. De kommende dagene dreier det seg om auditiontrening, og hvordan man som sangpedagog best kan støtte, hjelpe og veilede elevene våre fram mot neste skritt i karrieren.
Det finnes også et Voksenåsen Sommerakademi. Dette kurset har lange tradisjoner og undervisningen retter seg mot sangstudenter, som møtes for å synge på masterclass, lære av hverandre og bygge nettverk. Da jeg gikk masterstudiet på NMH, hadde jeg mitt første møte med Susanna Eken her i august 2011. Hun er hovedtrekkplasteret til både Sommer-og Vinterakademiet, med en imponerende line-up av tidligere elever som medforelesere.
Susanna er kjent i hele Europa som en av de fremste pedagogene innen klassisk sang. Etter endt utdanning som sanger og logoped, har hun har undervist på det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Opera-Akademiet i København gjennom en kvinnealder. Selv kaller hun seg “talentutvikler”, og det har hun saktens grunn til. Oppsiktsvekkende mange av hennes tidligere studenter har gjort det meget skarpt ute i det profesjonelle musikkliv, spesielt i operasammenheng. Om man tyr til bittelitt generalisering, kan man gjenkjenne visse fellestrekk: Ikke bare synger de vakkert, de har en bærekraft som fyller store scener og de har lange karrierer uten å bli utslitte. Hva er det Susanna har som gir studentene hennes slike fortrinn?
Noen av svarene finnes i den svarte boka på bildet. Det er min lille Susanna-bibel. Hvert år siden 2011 har jeg sittet pal med penn eller iPhone mens jeg har notert eller tapet Susannas undervisning. Boka er pepret med sitater, eksempler fra masterclassene, how-to-stemmeøvelser for ulike problemområder, ideer til repertoar for ulike stemmetyper, og ikke minst minner – spesifikt minner om mine venners stemmer, som fikk fram det aller beste i seg under Susannas veiledning. Det er få personer jeg beundrer og ser opp til som henne, og som tåler å få sine påstander etterforsket uten å miste kredibilitet. Målt opp mot andre metoder og tilnærminger jeg jobber med, er det få og relativt små uoverensstemmelser. Anatomisk, nevrologisk, teknisk, synergetisk, estetisk: you can’t touch this.
Boka er neppe lesbar for noen andre enn meg (og muligens opphavskvinnen selv). To-hundre-og-noen hånd- og tettskrevne sider, som jeg nevner kun for at dere som leser skal vite hvor jeg har informasjonen min fra. Den er nemlig ikke til utlåns..! Jeg har noen blogginnlegg-kladder klare, der jeg aspirerer til forenkling og forståeliggjøring av kunnskapen herfra – til glede for hobbysangere og andre som er nysgjerrige på hva det går i. Det er mange tema, så jeg må dele det opp, og noen vil jeg belyse i sammenlikning med Timani, Estill Voice Training, Rosing-metoden og ReVoice. Håper de kommende fredagsinnleggene vil stimulere sangnerdene rundt omkring til mer øving, mer prøving og mer sangglede.
Klokka nærmer seg midnatt, jeg må se å poste denne teksten og komme meg i seng, så jeg har krefter til i morgen. Seks-sju timer med hjernen i høygir, spørsmål som flyr veggimellom og analyse av hva jeg selv ville instruert kontra hva Susanna gjør, krever sin konsentrasjon! Tror du jeg gjør dette fordi jeg må? Langt i fra. Det er ikke tilfeldig at boka har den forsiden den har: Jeg ville ikke vært her om jeg ikke elsket det – og henne.