Det er umulig å lære noe, bygge noe eller utvikle seg om man ikke gjør noen feil langs veien. Vi har hørt det mange ganger. Innimellom leser vi om andres feilsteg, som oftest når de er på andre siden av konsekvensene, og har funnet fotfestet igjen. Men våre egne har vi mest lyst til å bare glemme så fort som mulig. Gå raskt videre og håpe ingen andre la merke til at vi snublet. Det er bare at vi da står i fare for å ikke få med oss den viktige lærdommen.
Jeg ser at mange jeg følger på sosiale medier har valgt å dele sine største seire nå rundt nyttår. Bilder av roller og konserter man har fått gleden av å gjøre. Samarbeid og utgivelser. Kjente personer man har møtt, profilerte oppdrag, gode anmeldelser – gjerne merket #takknemlig og #privilegert. Og det er flott! La meg være den første til å applaudere og gratulere. Men siden jeg har levd litt, vet jeg at det fins en bakside av medaljen. Hva med å dele litt innsikt i hva det har kostet? En flik av sårbarhet, rot og kaos mens du strevde? Det er nemlig helt umulig å vinne hele tiden. Skal du lykkes, må du ta sjansen på å tape. Og du må tryne innimellom.
Så – la meg invitere deg til å se mer enn glansbilder på Instagram. Det har vært et par år med høye bølger i Stemmespesialisten. Selv om jeg er ivrig på å heise seilet igjen, går jeg ikke videre før jeg er sikker på at jeg har lært det jeg skal. Og vi trenger å lære av andres feil, siden livet er for kort til at vi rekker å gjøre alle selv. Du er herved velkommen til å lære av mine.
Feil nummer 1: Timing.
Da jeg startet utvidelsen av Stemmespesialisten i siste halvdel av 2021, trodde jeg (og mange andre gründere) at covid-effekten var på hell. Lite visste vi at vi skulle bli syke en lang stund framover. Både av nye og gamle virus, siden covid har redusert immunforsvaret hos mange. Vi kunne ikke lukte at så mange økonomiske støtteordninger skulle legges ned. Heller ikke den ville renteøkningen på lån, eller prisstigningen på alt av varer og tjenester. Til sammen viser det seg at jeg prøvde å få til vekst på premisser som har endret seg dramatisk. Stupebrettet ble trukket inn i det jeg skulle ta sats og hoppe. Ikke rart 2023 føltes som et mageplask..!
Heldigvis har vi klart oss, så langt. Paul og jeg har vært nødt til å gjøre noe store endringer, men Stemmespesialisten fins enda – i motsetning til mange andre små bedrifter, som har gått konk. Vi vet også at mange av dere, både selvstendig næringsdrivende og fast ansatte, har fått det trangere og må vurdere nøye hva dere kan ta dere råd til. Vi vil gjerne hjelpe til med det. Sammen skal vi klare å holde hodet over vannet i 2024.
Lærdommen er: Ikke alt kan kontrolleres eller vites på forhånd. Det lønner seg å satse likevel – og være fleksibel nok til å snu i tide.
Feil nummer 2: Fokusere ensidig på å hjelpe andre.
Egentlig hadde jeg tenkt å vente en stund til før jeg startet utdanning av nye stemmemassører. Inni meg tenkte jeg 2024/25 ville passe fint for den utfordringen. Jeg lot meg overbevise til å starte før jeg var klar. Hvorfor? Det var så mange rundt meg som hadde tilsynelatende akutte behov. Studenter trengte et rimeligere massasjetilbud. Sangere i andre byer trengte at vi ble flere som kunne reise rundt. Folk jeg ønsket å ansette på sikt, trengte ny jobb NÅ. Så jeg satte i gang med fokus på å hjelpe alle andre selv om helsen min ikke var så god, og forberedelsene måtte gå parallelt med utdanningen. Det er det vanskeligste jeg har gjort så langt i (arbeids)livet. Det er jammen ikke rart at jeg ikke fikk med meg alle gjennom prosessen.
Heldigvis viste Paul seg å være like fleksibel, dedikert og visjonær som meg (og det er bare de egenskapene vi har trengt mest fram til nå..!). Sammen har klart å snu skuta, tross harde slag og tap av investeringer på veien. Nå vet jeg at vi to kommer til å få til det vi bestemmer oss for. Det hadde jeg kanskje ikke visst om samarbeidet ikke hadde blitt testet.
Lærdommen er: Sett dine egne behov først når du velger noe. Ikke tro at det er nok å dekke andres. Som flyvertinnene sier: Ta på egen oksygenmaske først før du hjelper andre!
Feil nummer 3: Markedsføringsangst + pengeskam.
I 2021 kjørte jeg ut en spørreundersøkelse som fikk veldig mange svar. Blant mange tilbakemeldinger var det én jeg bet meg merke i: Dere ønsket mer online-materiale, innen mange forskjellige tema, og så billig som mulig.
Så i 2022/23 laget jeg to onlinekurs innen øving og motivasjon, lanserte ulike webinarserier og digitale workshops, og satset stort på et tredelt videokurs om stemmehelse. Jeg la inn masser av kunnskap og kjærlighet i materialet. Regnet ikke så altfor nøye over budsjettet, jeg hadde jo alt bestemt meg for å selge det rimelig. Det var jo så mange som ville ha det sånn..!
Dessverre tapte jeg både tid, penger og motivasjon på onlinesatsingen. Kun de aller mest dedikerte følgerne mine brukte tilbudet. Det var ikke nok til å gå i null. Ikke i nærheten. Hva skjedde? To mulige forklaringer kommer her:
- Salg og markedsføring føles ekkelt. Det byr meg i mot å reklameeeere, adverteeeere, influeeeere. Så jeg nøyde meg med en e-post her og et Instagram-innlegg der, redd for at dere skulle føle jeg var ute etter pengene deres. Men jeg er jo egentlig bare ute etter å hjelpe. Det burde jeg klart å kommunisere. Jeg burde fokusert på alt det dere kunne fått ut av online-materialet, ikke hva dere måtte betale for det.
- Jeg har inntil nylig mislikt å forholde meg til penger. I dette tilfellet unnlot jeg å regne på hvor mange kurs jeg måtte selge for å kunne bruke så mye tid og hente inn så mange ressurser. Jeg tenkte på online-tilbudet som billigversjonen av Stemmespesialisten: Passende for alle som ønsket å spare penger, men likevel lære. I stedet ble det den dyreste versjonen – for meg. Nå har jeg skjønt at kunnskapen min er verdt pengene.
I hele 2024 blir det ingen online-satsing. Skal du ha tak i meg, må du møte meg i egen høye, blonde, nordnorske person. Inntil jeg har lært meg å elske markedsføring, blir det ikke flere digitale sprell.
Feil nummer 4: Skrinlegge det bestselgende tilbudet jeg noensinne har hatt.
En ting jeg klarte å snu i 2023, var å lære meg å budsjettere – og i prosessen med det lærte jeg meg å lese gjennomsnittstall, statistikk og prognoser. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg endelig kikket på tallenes tale.
Det viser seg at en av bestselgerne fra pre-covid-tiden er pakker med fem og ti timer (med rabatt, så klart). Det er ikke vanskelig å forstå at dere ser behovet for å komme flere ganger. Vi pleier jo å anbefale et såkalt forløp, fordi det sjelden fins en quick-fix. Enten du arbeider med sangteknikk eller spenningsmønstre i kroppen trenger du oftest mer enn én time for å komme i mål. Dermed vet jeg at pakkeløsningene må tilbake på menyen i 2024.
Vi retter opp alle feilene med en lansering mandag 22.januar – nytt blogginnlegg kommer da! Hvis du vil høre mer om hvilke besparelser du kan gjøre eller hvordan du kan søke penger til å jobbe med oss: Meld deg på nyhetsbrevet. Da får du vite alt først.