I helgen har jeg vært i Hemsedal med et viktig oppdrag: Gi koristene i Hemsedalskoret nok kunnskap og stemmetrening til at de kan yte sitt aller beste når det gjelder. De har nemlig en helt spesiell konsert foran seg, med stort budsjett, anerkjente samarbeidspartnere og CD-innspilling både live og i studio. Hvordan legger man opp løpet for å lykkes med alt dette?
Et to-dagers korseminar tar vanligvis mellom åtte og tolv timer, og de siste fem årene har jeg holdt nærmere førti slike. Det er høy intensitet og veldig moro, og resultatene pleier å være overbevisende på slutten av siste dag: Bedre klang, mindre slitenhet i stemmene, tydeligere melodiske linjer og fraseringer, større bevissthet på tekst, for å nevne noe. Jeg pleier å anbefale at jeg får ta med meg ut hver stemmegruppe en times tid og jobbe spesifikt med utfordringene hver for seg. Tenorer og sopraner, for eksempel, har ikke samme utfordring bare fordi de synger høye toner. Og selv om koret har få menn, er det fint å gi basser og tenorer oppmerksomhet på hver sine sterke og svake sider (ikke minst siden de ofte oppfatter at deres eneste oppgave er å synge høyere…)!
Korseminar er også en øvelse i multitasking og improvisasjon, både for instruktører og deltagere. Denne helga hadde jeg og dirigent Tori Snerte ikke lagt en eneste plan på forhånd, vi er begge impulsive og liker å ta tak i det som dukker opp – når det dukker opp. Det er en glitrende strategi, selv når man har fastsatte oppgaver å gå inn i! Rom for improvisasjon gir rom til de to viktigste elementene i en workshop: Sangernes egne spørsmål – og å lytte til hvordan musikken fungerer. En skikkelig instruktør må kunne tilpasse øvelser og innhold slik at det musikalske blir stadig bedre, på lik linje med at stemmegruppene får bedre grep om stemmebruken.
Så, når man har gjort alt dette, sitter vel kunnskapen lenge i..? Tja. Her kommer tidsaspektet inn: Åtte til tolv timer for å mestre nye teknikker og tilnærminger er ikke mye tid. Særlig når du lærer i plenum, det er helg og du er egentlig sliten etter uka, og du opplever mestring med noen av øvelsene – men ikke alle – og ikke hele tiden. Derfor hadde Tori foreslått at jeg skulle bli noen ekstra dager i Hemsedal og tilby enkeltvise sangtimer for korsangerne. Hele femten stykker hoppet på og betalte av egen lomme. Det håper jeg de opplever at de får igjen for, jeg er nemlig ikke i tvil om at koret og konsert/CD-prosjektet kommer til å tjene på det. Grunnen til det kommer her:
Det er én ting å få tips som gir stemmegruppen din et løft og noen nøkler til å løse utfordringer som gjør at dere klinger bra sammen. Noe helt annet å få oppleve hvordan din egen stemme kan klinge, hvilke musikalske aspekter du kan fokusere på og hvilke muskler du kan engasjere for å få ut ditt personlige potensial. Med en enkelttime eller tre under beltet vet du helt nøyaktig hva DU bør øve på framover for å løfte nivået ditt – fordi et kor består enkeltstemmer, til syvende og sist.
Noen sier at korklangen er mer enn summen av de enkelte sangerne. Det har de helt rett i. Men å lære å høre seg selv og bruke seg selv som en individuell stemme, kan multiplisere effekten innad i koret. Du er ikke “bare en korsanger”. Stemmen din er ikke “bare en korstemme”. Stemmen din ER koret. Det syns jeg du skal prøve å ta innover deg, helst nå med det samme.
I Hemsedal valgte femten stykker å trosse prestasjonsangst, sjenanse og janteloven for å finne ut hvordan de kan bidra til å heve prosjektet sitt étt hakk til. Noen opplevde at kroppene deres trengte litt bevegelighet for at stemmen skulle være lettere å bruke, noen fikk stemmeøvelser som var så rare at de nesten ble flaue (men med litt forklaring på hvorfor de hjelper, ble det lettere å gjøre dem!) – og noen trenger bare mengdetrening i å synge, synge, synge.
Kanskje det er samme sak for deg og koret du synger i? Hvis du vil finne det ut, er det bare å ringe, maile eller kontakte meg på Facebook. Det er veldig få oppgaver jeg liker så godt som å vise “bare en korsanger” at han/hun har en stemme med stor verdi – det er nemlig sannheten.