Maria Berglund har en mastergrad i klassisk utøvende sang og en spesialisering i senromantisk opera, men hun er ingen standard blond operasopran. Les mer om din nye sangpedagog her.

Maria Gunnbjørg, som hun heter, er født og oppvokst på Stokmarknes i Vesterålen. Den spede musikalske begynnelse kom med orgel- og pianotimer i kulturskolen, og hun sang gospel i de lokale barne- og ungdomskorene. I 1996 startet hun sin klassiske sangutdannelse ved Sortland videregående skole, og fikk raskt solistoppgaver med lokale kor og orkester. Her fikk hun også sin debut som kordirigent, gjennom samarbeidsprosjekt med tre kor og solister fra Den Norske Opera.

Maria var en sterkt engasjert musikklinjeelev og ga seg i kast med alt hun ble utfordret til – det være seg rockebandsolist, jazz og soul, barokk, musikal og opera. Den brede musikksmaken og –kjennskapen har hun alltid hatt med seg siden.

Hun kom direkte inn på Musikkonservatoriet i Kristiansand i 1999, og gjennomførte faglærerutdanning i musikk, dans og drama med vekt på klassisk utøvende sang i 2003. Allerede første året debuterte hun som operasolist med Forsvarets Distriktsmusikkorps, og ble invitert til ytterligere to konserter som operasolist med Kristiansand Symfoniorkester de kommende årene. På siden av studiene sang hun i Domkoret og assisterte domkantor Andrew Wilder med oppvarming og stemmeteknikk. Man kunne høre Maria synge i kirkene i området hver eneste høytid disse årene, enten på gudstjenester eller konsert.

I 2004 var Maria tilbake i Kristiansand etter et år i London, med sporadiske timer på Royal College of Music og konserter i området. Hun fullførte ettårig videreutdanning i klassisk utøvende sang ved HiA med professor Neil Mackie, som kom fra nettopp denne skolen. RCM tilbød henne plass på deres mastergradsprogram i 2005, men hun valgte å takke nei. Etter å blitt eksponert for livet som utøvende sanger, med de høye kravene til å levere på alle felt – kunstnerisk, teknisk, fysisk, psykisk og sosialt – valgte hun å dyrke en annen kreativ side de kommende årene, gjennom studier i kunst og design ved Høgskolen i Oslo. Men trangen til å synge kunne ikke undertrykkes.

Maria ble headhuntet til å vikariere som distriktsmusiker i Sogn og Fjordane i 2008, en jobb bestående av 50% undervisning, 50% musikkutøving. I nesten tre år underviste hun ved Firda videregående skole og Gloppen Kulturskule. Hun sang seg gjennom fylket på turnéer med Den Kulturelle Skolesekken og Den Kulturelle Spaserstokken, som solist i Haydns Stabat Mater og Händels Messias, og en rekke andre produksjoner i regi av distriktsmusikerne. Her var det muligheter for å bruke alle sine musikalske ressurser, og Maria storkoste seg i et miljø der man skiftet fra tidligmusikk til popmusikk, fra singer/songwriter til romantisk liedrepertoar, fra uke til uke.

I denne perioden begynte hun også å produsere egne operaforestillinger, som Opera for Dummies (2008) og Sopranos (2009). Dette ble en arbeidsform som passet svært godt for henne, og til dags dato produserer hun minst en operaturné i året. Spillestedene ligger oftest i Vesterålen, der hun har opparbeidet et trofast publikum sammen med sin faste pianist Patricia Manwaring. Forestillingene Opera vs. Cabaret (2011), Flaggermusens operaball (2013), Musikk fra film og scene (2014) og Pop-up-opera (2015) høstet alle strålende mottagelse.

Berglund plakat konsert 2 med bleedHøsten 2010 startet Maria sin mastergrad ved Norges Musikkhøgskole. I disse årene ble repertoaret spisset mot det høyromantiske opera-, lied- og kirkerepertoaret, gjennom en mengde konserter og forestillinger arrangert av ulike krefter i Oslos musikkliv. Arbeidskravet på fire masterkonserter sto i spennet mellom solokonsertene «Neither Nor» (Fagerborg kirke 2011), «Postkort fra Europa» (turné 2012) og «Those who wish to sing, always find a song» (NMH 2012) . Kulminasjonen kom i eksamensforestillingen «Wagner/Mahler/Strauss» i 2013, hvor Berglund fant sitt hjerterepertoar.

Hun sang for og med en rekke prominente sangere og dirigenter fra inn- og utland, og reiste jevnlig til København (Susanna Eken, Anne-Margrethe Dahl og Randi Stene) og New York (Trish McAffrey og Jean-Minette Cilliers) for å utvide ekspertisen i sitt stemmefag; lyrisk-dramatisk sopran. I New York har hun holdt konserter ved Den Norske Sjømannskirken ved flere anledninger.

I årene etter fullført mastergrad, har Maria pløyd to åkre samtidig. I sin søken etter en mer bærekraftig sangteknikk for egen musikkutøving, har hun fordypet seg innen tre retninger for sang og stemmeteknikk: Susanna Ekens tilnærming til klassisk sang, Estill Voice Training og Timani.

Hun har brukt over 1200 timer på kursing, inkludert et tre måneders opphold i København våren 2015. I tillegg til sangtimer fordypet hun seg i forholdet mellom kropp og stemme. Dette skjedde underveis i behandling og undervisning fra stemmemassør Dorthe Kirkebække, pilatesguru Iben Rohde og fysioterapeut-spesialist Charlotte Krog – og like etter Københavnoppholdet, under Tina Margareta Nilsens kyndige veiledning.

Ved siden av og innimellom kursene har hun undervist et stadig økende tall elever, som også ser ut til å dras mot mer kunnskap, og tanken om at gode sangere må utvikles som hele mennesker. Nysgjerrigheten som driver henne til å søke stadig ny lærdom, gjør egenutvikling og undervisning til to sider av samme sak: Jeg underviser deg – og meg selv, samtidig! Det er usannsynlig at Maria noensinne vil være hundre prosent sanger, eller hundre prosent pedagog. De to yrkene støtter og utvikler hverandre gjensidig, og Maria mener bestemt at man kan bli virkelig god til flere ting – hvis man virkelig brenner for det…!

Framtidige planer kan man lese mer om på Stemmebloggens andre innlegg, som lanseres på disse nettsidene i februar 2017. Følg med…!

SHANI, SANGELEV:

Maria ser deg som et helhetlig menneske og får deg til å yte ditt beste. Hun fikk meg til å glemme mine sperrer, og lirket ut toner jeg aldri hadde trodd jeg kunne nå.

SOLVEIG, SKUESPILLER:

Jeg har opplevd at Maria, gjennom å se hele mennesket, har gitt meg verktøyene jeg trenger til å nå mitt fulle potensial over tid. Som utøvende kunstner i andre områder enn sang, kan jeg bekrefte at Marias teknikker er anvendelige til mer enn bare sang på grunn av hennes helhetlige fokus på kroppen og lyden(e) den produserer.

SIGRID, KLASSISK SANGER:

Jeg går alltid ut av sangtimene med godt humør og tro på at jeg kan få til noe, uansett hvordan jeg følte meg da jeg gikk inn.

LIDIA, MASTERGRADSSTUDENT UIO:

Maria er en av de sjeldne lærere som klarer å ha en åpen dialog med sine elever. Hun er dedikert til meg på et profesjonelt nivå, samtidig som jeg føler at jeg har en venn som bryr seg om min stemme og hvordan jeg har det. Det er viktig å ha en lærer som bryr seg. Like viktig er det å ha en lærer som har kunnskap, tid og krefter for å hjelpe på en best mulig måte. Maria klarer alt dette. Jeg er sikker at jeg kunne ha studert med henne både som begynner, bachelor student eller master i utøvende sang.

ISELIN, POPSANGER:

Marias undervisning i Estill-teknikkene har gitt meg mye mer overskudd. Jeg er så å si aldri sliten i stemmen lenger.

KRISTIN, SANGER OG DANSER:

Jeg har forsøkt ulike sangpedagoger, men har sunget for Maria et par år nå. Hun har lært meg mye om foreningen mellom kropp og stemme og hvordan jeg kan arbeide mot en mer fri og avspent stemme. Samtidig gir hun meg inspirasjon og støtte til å finne mitt personlige uttrykk. Men ikke minst er hun et generøst menneske som jeg opplever har stor omtanke for meg som sangelev.

MIRJAM, DELTAKER PÅ KORSEMINAR:

Marias varemerke er hennes unike entusiasme. Det er som om kunnskapen smitter av med gleden hun viser.

HEIDE, ELITEKORSANGER:

Marias fokus på «hele kroppen» for å utvikle stemmen synes jeg er veldig bra og hun gir konstruktive råd som inspirerer til å fortsette arbeidet. Det er ingen «quick fix», men hard jobbing! Hun utfordrer meg og jeg synes jeg har utviklet stemmen mye i den tiden jeg har tatt sangtimer.